سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس برای خدا، بابی از دانش را فرا گیرد تا به مردم بیاموزد، خداوند پاداش هفتاد پیامبر به او بدهد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

امام علی و نهج البلاغه

در دوستى و دشمنى اندازه نگهدار

اءحبب حبیبک هونا ما، عسى اءن یکون بغیضک یوما ما، و اءبغضک هوناما، عسى اءن یکون حبیبک یوماما

ح /268
ترجمه : در دوستى با دوست خود اندازه نگهدار، بخاطر آنکه شاید روزى با تو دشمن شود،و در دشمنى با دشمن خود اندازه نگهدار، بخاطر آنکه شاید او نیز، شایدبا تو دوست شود.
شرح : در دوستى و دشمنى نیز، همچون مسائل دیگر، باید میانه روى کرد و اندازه نگهداشت . چون زیاده روى در دشمنى و یا دوستى نیز، ممکن است زیانهائى متوجه ما سازد، که دیگر قابلجبران نباشد.
وقتى با کسى دوست میشویم ، نباید در معاشرت با او آنقدر زیاده روىکنیم ، که بیش از اندازهبه حریم زندگى ما نزدیک شود، و تمام اسرار ما را بداند. زیرا ممکن است روزى بین ما اخلافى پیدا شود و آن دوست ، بصورت دشمن ما درآید. درانصورت ، او، چون تمام اسرارما را میداند و از آنچه در حریم خانواده ما میگذرد آگاه است ، میتواند از دانسته هاى خود، بر ضد ما سؤ استفادهکند، و ضربه هایى به ما بزند، که دیگر قابل جبران نباشد.
در دشمنى نیز باید میانه روى باشیم و اندازه نگه داریم . یعنى نبایددشمن را آنقدر اذیت و آزار کنیم ، و آنقدر درباره اش سخنان زشت و زننده بگوئم ، که اگر روزى بایکدیگر دوست شدیم ، به خاطر کارها و حرفهاى خود، شرمنده و خجل باشیم .



حسین حسینی ::: یکشنبه 86/12/19::: ساعت 10:0 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 8


کل بازدید :18660
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<